Thursday, April 30, 2009

Pengalaman 1 bulan


Assalamu'alaikum...
Alhamdulillah,pejam celik pejam celik.. dah pn dapat result SPM..Utk diriku, walaupn result juz cukup2 makan pn..
Aku brsyukur,kerna tu dh mmg ketentuan Ilahi..Utk sesiapa yg nk tahu result ku...Aku amek 12subjek jer,tak boleh nk amek bnyak2...Cume 'slek' satu jer iaitu subjek BM..Mybe org akn trkejut,"nape BM yg slek?"..huhuhu..
Utk pengetahuan sume,BM jer yg slek buleh A...Alhamdulillah jgk buleh A1(bngga Cikgu Wasitah)..

Ape2 pn,sume tuh dh tak mnjadi ukuran..Tanggal 21/3/2009,aku mndapat surat tawaran utk mngikuti kursus Qiraat di Darul Quran JAKIM..Alhamdulillah,rezeki2..tapi kenapa sebulan jerk..??~Cedey2..Dahla Qiraat tuh,ilmu yg paling aku minati..Tapi,terima jelah kn..dah org tawar mcm tuh,kita accept..Tu lah nama rezeki org kata...Sebab datang tanpa diduga...

So,aku pegilah daftar pagi Sabtu,21/3 aritu kt Darul Quran JAKIM(DQ)..Mula2 smpai,tgk kgkawan aku kt MTS dlu dok sebok2 nk daftar kt Dewan Muktamar dah..Aku pn kuar la nk pi daftar gak dgn bngganyer..Bayaran pendaftaran time tuh RM50 jer..Untungnya,bayar RM50 jer..Tapi insyaALLAH bakal dpt ilmu paling brmakna bg aku iaitu ilmu qiraat..huhuhu..Lps tuh tnggu punye tnggu utk taklimat..Dh abis tuh,aku pn pegi la kt bilik utk kemas2 ape yg patut...tepat 2.30 ptg,"anda diminta utk berkumpul di dewan muktamar utk sesi orientasi oleh jabatan2 yg terlibat"..Pendekkn cita,abis jer sesi orientasi pd hari tuh...Aku diterima berita buruk dr Ust Dashuki(salah seorg pensyarah yg mnguruskn kursus ni),katenye.."Sesiapa yg berbakat dalam Nasyid,sila tampilkan diri anda ke hadapan"..haha..aku pn cuak gak walaupn aku xberbakat..Last2,kengkawan aku sebut gak nama aku..Hampeh!!..Nak taknak keluar gaklah..N then suruh wat latihan lepas asar..Frust,xdapat nk main bola!!

Pendek cita lah senang(bkn ape,sbb dh xingat..haha)...Pada hari isnin mlm,23/3 tuh..Kami peserta2 Qiraat kena mghadiri 1 program perasmian Kursus Asas Qiraat dan Kursus Tinggi Tarannum di Institut Latihan Islam Malaysia(ILIM).. So,persembahan nasyid kami adalah yg terakhir..Dgn ngantuk2 nyer,tmbah pulak sejuk2,dan debaran yg penuh debar..hahaha..Aku sebenarnya juz main Yanki utk percussion jer,rilek ar...Pengalaman yg aku ader tuh,insyaALLAH akn aku gunakn dgn sebaik mungkin...Takde cite yg menarik pn psl awal2 nih...
Kite gi part seterusnya lah ek..Huahua..

Sebenarnya,aku lebih ingin untuk bercerita pengalaman sepanjang sebulan waktu kursus nih kat DQ..Bkn ape,sbb firstly..Aku rse tenang semacam jer duduk di DQ nih..Salah satu sbbnya dgn persekitaran yg bertasik yg dikelilingi gunung-ganang..Subhanallah,betapa cantik nya kawasan disini..ni bru nikmat dunia,belum lg nikmat Syurga nnti kan.."Ya ALLAH ya Tuhanku,izinkan lah daku,keluarga2ku,sahabat2ku,guru2ku,dan semua umat islam menikmati NIKMATNYA SYURGA MU itu Ya ALLAH,amiin...Secondly,dgn kawasan yg bi'ah nya mmg terjaga,ikhtilad antara banin banat mmg terjaga betul..sehingga kn aku rasa mcm kt DQ tuh xdek banat lgsung..haha..(mcm tu ker??)..

Sebenarnya,aku dh letih nk menaip sbenarnya...huahuahua..Ape pon,aku syukur sgt2 sbb aku dh mmpunyai ilmu qiraat(salah satu cabang ilmu tentang Al-Quran)...Aku rse aku diantara org yg istimewa dlm keluarga ku ini..sebab aku ader ilmu tentang Qiraat..Tapi,ILMU tanpa AMAL seperti POKOK tanpa BUAH betul tak??..takde gunenyer,ilmu ader tp aku xamal kan..So,aku harap sgt2 dpt praktik dan menyampaikan ilmu Qiraat stakat yg aku tahu walaupn sedikt kpd sahabat2ku...huhuhu..dan..Aku dapat gak msuk DQ utk program Diploma selama 3tahun,ALhamdulillah...Akhirnya tercapai jgk hajatku utk masuk DQ..Kpd kawan2ku sekalian,dOa2kan aku istiqomah dlm setiap pekerjaan yg akan aku lakukn..

(MAAF kerana LAMA tak UPDATE blog,xdek masa sgt..Malam ni pn agak kurang ada semangat dan masa)..

3 comments:

Namya Dizay said...

Takbir...
update juga...

hasifzizan said...

alhamdulillah, update akhirnya....

ceritera yang menarik saye kira.... moga2 ilmu2 itu dpat dmanfaatkan... amin...

Anonymous said...

salam..semoga cita2 kau akn terapai..jgn lupa doa2kan aku skali...wut eve pom,good luck..kau amallah doa yang aku pernah bg ko dulu..kau ingat agi kan??