Saturday, January 10, 2009

Kenangi PALESTIN,Selami Isunya...



Mengapa isu Palestin perlu berada di dalam jiwa seorg muslim?

Realitinya,isu Palestin sejak dlu sehingga kini wajar dijadikan isu utama kepada seluruh masyarakat Arab dan muslim seantero dunia di atas tiga faktor utama:

Pertamanya ; kesucian Palestin dan hubungan jiwa yang terjalin antara umat Islam dengan tanah suci itu.
Kedua ; kebencian yang berakar umbi,sejarah hitam dan ideologi kebencian Yahudi Zionis terhadap Islam dan masyarakat muslim.
Ketiga ; perluasan empayar Barat-Yahudi yang menekan umat Islam demi menjadikan umat Islam lemah dan berpecah-belah serta menjadi satu entiti terasing di bawah telunjuk kuasa besar.

Pendudukan Yahudi di bawah panji negara Israel pada tahun 1948 di Palestin,tanah yang mendapat tempat di hati ummah muslim,perluasan ketenteraan dan politik kezaliman yahudi telah mengundang kepayahan kepada umat Islam yang terpaksa berjuang bermati-matian ke arah kebebasan,penyatuan ummah dan mengembalikan kegemilangan sejarah Islam suatu masa dahulu. Seterusnya menjalankan tanggungjawab asasi sebagai khalifah di bumi ALLAH. Hakikat ini merupakan satu cabaran besar dan getir dalam sejarah Islam yang perlu ditangani oleh setiap individu muslim.

Mengapa Setiap Individu Perlu Mengambil Berat Isu Palestin??

Tidak dapat dinafikan, persoalan mengenai Palestin telalu reflektif, mendalam dan terlalu sukar untuk digarap oleh dimensi kemanusiaan. Ia menggambarkan air mata pihak yang dizalimi di muka penceroboh. Ia mendedahkan ketidak-adilan layanan dan perbezaan taraf dalam undang-undang antarabangsa yang baru. Kewujudan entiti Zionis di Palestin, pengumpulan senjata untuk pemusnahan berkelompok termasuk 200 senjata nuklear akan terus menjadi ancaman kepada keamanan dunia dan sekaligus menjadi pencetus kepada perang.

(Dipetik dari buku Kenangi Palestin Selami isunya)

No comments: